RUTA: D. Jovanović: ŽIVOT PROVINCIJSKIH PLEJBOJA NAKON DRUGOG SVJETSKOG RATA ILI TUĐE HOĆEMO – SVOJE NE DAMO

Komedija Život provincijskih plejboja ili Tuđe hoćemo – svoje ne damo na prvi se pogled ističe u ranom dramskom opusu Dušana Jovanovića prilično vjerno održavajući formu komedije…

Dušan Jovanović
ŽIVOT PROVINCIJSKIH PLEJBOJA NAKON DRUGOG SVJETSKOG RATA ILI TUĐE HOĆEMO – SVOJE NE DAMO

Producenti:
Mestno gledališče ljubljansko (MGL)
Grad teatar Budva – festival (GTB)
Beogradsko dramsko pozorište (BDP)
Dramski teatar Skopje (DTS)

Komedija Život provincijskih plejboja ili Tuđe hoćemo – svoje ne damo na prvi se pogled ističe u ranom dramskom opusu Dušana Jovanovića prilično vjerno održavajući formu komedije. Čak se i oslanja na predložak naslovljen Tri rogonje nepoznatog autora koji pripada tradiciji commedie dell’arte. Plejboji su napisani 1972., a praizvedeni u MGL-u godinu dana kasnije. Napisani su u duhu seksualne revolucije i proljeća ’68, kao i pod utjecajem prilika u tadašnjoj Jugoslaviji na koje su odgovorili stvaratelji najmlađe generacije. U njihovim radovima pojavio se novi fenomen, tzv. ludizam – jedinstveni odgovor na “teške” teme koje je otvarala poslijeratna generacija. Ludizam karakterizira potpuni odmak od bilo kakve potrage za smislom, odgovorima ili rješenjima za ljudske egzistencijalne nevolje; on radije prihvaća stvari onakvima kakve jesu i, umjesto da traži izlaze iz nevolje, prepušta se tijeku događaja kroz opuštenu igru. Sve ovo vrijedi i za Plejboje. U pitanju je vrtlog živahne erotike, mladosti i neobuzdane, nikad nasićene žudnje. Međutim, između redova također se može osjetiti ispraznost, sujeta i egoizam društva koje neprestano juri za zadovoljstvom. I danas, pola stoljeća nakon ’68., ispraznost i besciljnost ostaju aktualne, a pridružuju im se jurnjava za novcem i egzistencijalni strah.

Dramatičar, redatelj i esejist Dušan Jovanović (1939) je više od pet desetljeća doprinosio slovenskoj i široj regionalnoj kazališnoj djelatnosti. U svojim ranim godinama stekao je reputaciju enfant terrible, no nakon 1970. njegov se stvaralački put počeo strmo uspinjati. Širokim zamahom cjelovitog autora predstavlja ključni autoritet u obnovi suvremenog dramskog i scenskog jezika. Režirao je više od trećine praizvedbi vlastitih djela, kao i mnoga druga, ukupno više od devedeset. Dobitnik je brojnih nagrada za svoj rad, uključujući sedam Borštnikovih nagrada za režiju i četiri za najbolju ukupnu produkciju, Nagradu Prešernova fonda i veliku Prešernovu nagradu za stvaralački opus.

Ivan Penović (1992.), mladi hrvatski dramatičar, dramaturg i redatelj, svojim cjelovitim i angažiranim pristupom već utire put među najuzbudljivije autore u regiji. Od 2012. do 2016. godine sudjelovao je kao dramaturg u brojnim predstavama u raznim hrvatskim kazalištima. Od 2014. godine redovito režira vlastite tekstove. Prekretnica u njegovoj karijeri bila je nagrađena predstava Ti znaš tko sam ja u produkciji HNK Zagreb. Svi njegovi projekti naišli su na oduševljenje stručne i šire javnosti i gostovali na renomiranim domaćim i inozemnim festivalima. Ivan Penović sljedeće sezone preuzima dužnost direktora HNK Split.

Predstava je posvećena petogodišnjici smrti Dušana Jovanovića

 

 

Izvedbe

Redatelj: Ivan Penović
Prijevod: Sonja Dolžan
Scenograf: Laze Tripkov
Kostimograf: Aleksandar Nošpal
Kompozitor: Vladimir Pejković
Scenski pokret: Damir Klemenić

Igraju:
Marjan Naumov
Jovana Spasić
Lazar Hristov
Marko Gvero
Ivan Tomić
Sonja Stamboldžioska
Nejc Jezernik
Julita Kropec
Lazar Nikolić